Kada se na Zabjelu desi promjena stanja koje je važilo decenijama, ta promjena, koliko god naizgled sitna i nebitna, ne može proći neopaženo. Naročito ako direktno utiče na svakodnevni život građana.
Jedan od tih slučajeva je i jučerašnje pregrađivanje parkinga u Jerevanskoj ulici koje prijeti da skoro potpuno odsiječe zgradu “Seljanku” od gradske saobraćajne mreže, ostavljajući stanarima ove zgrade jedan jedini kolski izlaz, i to na prometnu magistralu, ionako problematičnu za uključivanje.
Paralelno sa tim, taj jedini prilaz u posljednje tri godine koriste još dvije novoizgrađene zgrade. Uz blizinu preopterećene OŠ “Oktoih”, ove okolnosti najavljuju potencijajni saobraćajni kolaps kojeg u Glavnom gradu očigledno nisu svjesni.
Kako je objavljeno u Fejsbuk grupi “Oči Podgorice” gradske službe su juče u Jerevanskoj ulici započele pregrađivanje parkinga. Ovaj parking se decenijama koristi kao prolaz koji povezuje zgradu “Seljanku” u Ulici Vojislavljevića sa centralnim dijelom Zabjela i predstavlja najkraći i najbrži put do centra Podgorice.
Pomenutu intervenciju su zahtijevali stanari Jerevanske ulice, iz razloga što se tim parkingom prebrzo vozi, što redovno ugrožava bezbjednost đaka iz obližnje škole.
Dugogodišnji stanari ovog kvarta dobro znaju da se tom parking-saobraćajnicom prolazi već decenijama, nerijetko većom brzinom nego što je preporučljivo, ali je poznato i to da vidljivost umanjuje upravo parkiranje stanara Jerevanske na samoj ulici i ulazu u parking-saobraćajnicu.
Kako je iz Sekretarijata za saobraćaj Glavnog grada odgovoreno portalu Glas Zabjela, “uvidom u DUP “Stambena zajednica Stara Varoš VI” ustanovljeno je da predmetni prostor nije predviđen kao prolaz između Ulice Vojislavljevića i Ulice Jerevanske i dalje prema Ulici Buda Tomovića, već kao saobraćajnica sa obostranim parkiralištem, sa ukupno 100 parking mjesta”.
Ovo je tačno danas, kao što je bilo tačno i prethodnih dvadeset godina koliko je korišten ovaj prolaz.
Nadalje, iz Sekretarijata ukazuju da je “osnovni razlog zatvaranja navedenog prolaza povećanje bezbjednosti saobraćaja, odnosno pješaka, imajući u vidu da se u blizini nalazi JU OŠ “Oktoih”, te da su građani u više navrata sugerisali da se na predmetnoj saobraćajnici vozi neprilagođenom brzinom.”
Shodno gore navedenom, Sekretarijat za saobraćaj je, postupajući po zahtjevu stanara Jerevanske 42, izdao rješenje za obnavljanje nedostajućih ivičnjaka na pomenutoj lokaciji, odnosno vraćanja iste u prvobitno stanje.
Dakle, nije sporno da je neophodno zaštititi đake koji prelaze ulicu svakodnevno, kao i to da na tom mjestu nikada nije bio predviđen prolaz, već parking.
Međutim, isto kao što pomenuti DUP (Stambena zajednica VI – Stara varoš Izmjene i dopune) na toj lokaciji predviđa parking, tako i susjedni DUP (Stambena zajednica VII – Stara varoš Izmjene i dopune) koji obuhvata “Seljanku”, predviđa probijanje saobraćajnice uz OŠ “Oktoih” koja bi povezala “Seljanku” sa ostatkom grada, ali se to nikada nije dogodilo, kao što se još nije dogodilo ni proširenje Ulice Vojislavljevića o kojem se govori godinama.
Zbog toga, iako planska dokumentacija jasno govori da je u pitanju mjesto za parking, posljedice vraćanja u prvobitno stanje ne mogu biti ignorisane. Naročito kada znamo da se susjedni urbanistički plan ne sprovodi paralelno. Ali ni to nije sve.
Problem je sačinjen iz više različitih okolnosti, starijih i novijih.
Za početak, stanari zgrade “Seljanka” od sada imaju samo jedan pristup saobraćajnoj mreži, i to isključivo uključenjem na prometnu magistralu ulice Vojislavljevića gdje, naravno, ne postoji semafor a pravo prvenstva imaju vozila koja se kreću magistralom.
Ova promjena će umnogome otežati kretanje stanara ove zgrade, a tek treba da se vidi kolike će gužve nastajati kada se nastavi školska godina, s obzirom na to da upravo ovim prilazom roditelji učenika pristupaju Osnovnoj školi “Oktoih”.
Kao što je navela jedna od stanarki zgrade “Seljanka”, “kakav kolaps će se desiti već prvog školskog radnog dana kada roditelji koji dovode djecu automobilom ne budu mogli da izađu iz sada slijepe ulice prema školi”.
Drugi sugrađanin je takođe imao komentar na pomenute radove.
Na pitanje da li su konsultovani stanari “Seljanke”, iz Sekretarijata su odgovorili da je “planskom dokumentacijom prilaz navedenoj zgradi definisan Ulicom Vojislavljevića, a kroz izradu plana omogućeno je učešće svih zainteresovanih strana uključujući i stanare pomenute zgrade”.
U pitanju je naravno već poznati proces kreiranja planske dokumentacije, koji je tada bio u nadležnosti lokalnih samouprava kao što je Glavni grad, a onda je prije pet godina novim zakonom ova nadležnost prešla na Ministarstvo ekologije, prostornog planiranja i urbanizma.
Naime, prilikom izrade jednog detaljnog urbanističkog plana, poziv na javnu raspravu se objavljuje na sajtu Glavnog grada odnosno Ministarstva i u dnevnom listu “Pobjeda”. Zato nije za čuđenje da nestručna javnost i stanari kvarta koji se planira nisu redovno prisutni na javnim raspravama.
Zgrada “Seljanka” postoji oko 40 godina, još od vremena kada gradski saobraćaj nije bio ni približno gust kao danas. Međutim, potrebe stanara ove zgrade nikada nisu uvažene pa do današnjeg dana nije bilo nikakvih unapređenja saobraćajne infrastrukture koja bi povezala ovu zgradu sa ostatkom naselja i grada, dok susjedni kvartovi nemaju tih problema.
Izgleda da nikome u Glavnom gradu nije palo na pamet da je prolaz ovim parkingom nastao iz nužde i zbog očiglednih nedostataka saobraćajne mreže.
Od sada će najbliži put do centra Zabjela i ostatka Podgorice, za stanare “Seljanke” biti ozloglašena ulica uz vrtić, na kojoj je portal Glas Zabjela ranije snimio skrivenu kameru o parkiranju građana na ulici.
Osim toga, situacija koja okružuje ovu zgradu je specifična. Prije par godina, u njenoj neposrednoj blizini izgrađena je nova zgrada, koja je dobila sopstveni izlaz na magistralu, ali u blizini semafora. Stanari ove zgrade, koji koriste isti prilaz kao i stanari “Seljanke”, su, međutim, svoj parking i prilaz magistrali zagradili rampama, pa tako stanari “Seljanke” nemaju nikakvu korist od toga, samo štetu, u vidu povećane frekvencije saobraćaja sopstvenim parkingom – prilazom.
Sa druge strane, na livadi između “Seljanke”, “Splićanke” i OŠ “Oktoih” u posljednjih godinu dana grade se još dvije zgrade, od kojih jedna takođe nema sopstveni prilaz. Kao posljedica toga, kamioni i građevinske mašine do nove zgrade dolaze putem parkinga koji pripada zgradi “Seljanka”, nanoseći dodatnu štetu stanarima ove zgrade.
Dakle, samo u posljednjih tri godine, skretanje ka zgradi “Seljanka” koriste dvije nove zgrade. Kao i OŠ “Oktoih”, koja je od ranije prepoznata po prevelikom broju učenika u odnosu na postojeće kapacitete.
Na kraju, kakav će tek kolaps da nastane kada se dosele i stanari u nove zgrade koje nemaju svoj prilaz, već koriste isti prilaz zgrade “Seljanka”, odnosno isti, jedini preostali izlaz na magistralu u Ulici Vojislavljevića?
Na pitanje da li je u planu otvaranje novog pristupa saobraćajnoj mreži za zgradu “Seljanka”, iz Sekretarijata za saobraćaj je odgovoreno da nemaju saznanja o tome.
Kao što se vidi iz svega navedenog, ovaj kratkovidi, nepromišljeni potez gradske uprave, u želji da udovolji jednom dijelu građana, navodno u namjeri da ispoštuju plansku dokumentaciju, a ne konsultujući se sa drugim dijelom građana kojih se to tiče, može stvoriti nepredviđenu štetu.
Planska dokumentacija bez ikakve sumnje podržava ovaj potez, ali bi njeno sprovođenje trebalo da bude usaglašeno i sa ostalom planskom dokumentacijom. Očigledno nikome u Glavnom gradu nije stalo do toga kakve će biti posljedice po stanare zgrade “Seljanka” i roditelje učenika OŠ “Oktoih”.
Kako tvrde očevici, tokom izvođenja radova juče su bili prisutni i službenici policije, dok su danas, slučajno ili ne, prilikom snimanja ankete na licu mjesta, volonteru portala Glas Zabjela prišli službenici Interventne jedinice i legitimisali ga.
Kakve će biti posljedice ovih radova pokazaće vrijeme, možda već u ponedjeljak kada se nastavi školska godina.
V.Đ.